სასამართლომ Google ონლაინ რეკლამის მონოპოლიად ცნო – იუსტიციის დეპარტამენტის გამარჯვება
აშშ-ის ფედერალურმა მოსამართლემ დაადგინა, რომ Google-ის ონლაინ სარეკლამო საქმიანობა მონოპოლიური ძალაუფლების ფარგლებში ფუნქციონირებს. გადაწყვეტილება ტექნოლოგიური ინდუსტრიისთვის მნიშნელოვან პრეცედენტს ქმნის.

Google-ის წინააღმდეგ ანტიმონოპოლიური ბრძოლის მორიგი ეტაპი – სასამართლოს მტკიცე გადაწყვეტილება
აშშ-ის ფედერალურმა მოსამართლემ დაადგინა, რომ Google-მა უკანონოდ მოიპოვა მონოპოლიური ძალაუფლება ონლაინ რეკლამის სფეროში, რაც შესაძლოა ტექნოლოგიური გიგანტის ბიზნესმოდელის ერთ-ერთი ყველაზე დიდი გადახედვის საფუძველი გახდეს.
დასკვნა, რომელიც გააკეთა ვირჯინიის შტატის აღმოსავლეთის ოლქის სასამართლომ, წარმოადგენს აშშ-ის იუსტიციის დეპარტამენტის მორიგ დიდ გამარჯვებას Google-ის წინააღმდეგ, რაც ადასტურებს, რომ კომპანია თავის სარეკლამო ტექნოლოგიებზე დაყრდნობით უკანონოდ ასუსტებდა კონკურენციას.
ეს არის უკვე მესამე სამართლებრივი გადაწყვეტილება ბოლო ერთი წლის განმავლობაში, რომელიც Google-ის სხვადასხვა მიმართულებით შექმნილ დომინანტურ პოზიციას უკანონოდ მიიჩნევს – მათ შორის აპლიკაციების მაღაზიისა და საძიებო სისტემების კუთხით.
რა მოიცავდა საქმე და რას ედავებოდა იუსტიციის დეპარტამენტი
სასამართლო საქმე ეხებოდა Google-ის რეკლამურ პლატფორმას – "ტექნოლოგიური სტეკის" $31 მილიარდიან ბაზარს, რომელიც აკავშირებს რეკლამის განმთავსებლებს და ვებსაიტების გამომცემლებს.
იუსტიციის დეპარტამენტის მტკიცებით, Google ფლობს ყველა ეტაპს ამ პროცესში:
-
ის აწარმოებს ინსტრუმენტებს რეკლამის შესაქმნელად,
-
არის შუამავალი, რომელიც აერთიანებს გამომცემლებსა და რეკლამის დამკვეთებს,
-
და თავად აკონტროლებს აუქციონის პროცესს, რაც მას დიდ უპირატესობას აძლევს.
მოსამართლე ლეონი ბრინკემამ 115-გვერდიან გადაწყვეტილებაში აღნიშნა, რომ Google-მა მოახდინა "თავისი სერვერებისა და რეკლამის გაცვლის პლატფორმების" შეკვრა, რაც საშუალებას აძლევდა მონოპოლიის შენარჩუნებას ორ ძირითად ბაზარზე.
Google-ის პასუხი და საჩივრების უარყოფა
Google-ის ვიცე-პრეზიდენტმა რეგულირების საკითხებში, ლი-ენ მალჰოლანდმა, განაცხადა, რომ კომპანია გადაწყვეტილების ნაწილს დაეთანხმა, თუმცა გეგმავს დარჩენილი მუხლების გასაჩივრებას.
„სასამართლომ დაადგინა, რომ ჩვენი რეკლამის მყიდველებისთვის განკუთვნილი ინსტრუმენტები და ისეთი შენაძენები, როგორიცაა DoubleClick, არ ზღუდავენ კონკურენციას,“ – აღნიშნა მან.
მაგრამ – „ჩვენ არ ვეთანხმებით სასამართლოს შეფასებას გამომცემლებისთვის განკუთვნილი ინსტრუმენტების შესახებ.“
Google-ი ამტკიცებს, რომ აშშ-ის მთავრობის არგუმენტები მცდარია და ამ გადაწყვეტილებებს შეუძლია „შეანელოს ინოვაცია, გაზარდოს რეკლამის ღირებულება და დააზიანოს მცირე ბიზნესები.“
მოსალოდნელი შედეგები და პრეცედენტი
ექსპერტების თქმით, სასამართლოს გადაწყვეტილება შეიძლება Google-ს აიძულოს გაყიდოს სარეკლამო საქმიანობის ნაწილი, თუმცა რადგან ყველა მუხლი არ დაკმაყოფილდა, ეს ნაკლებად სავარაუდოა.
„ანტიმონოპოლიური სამართალში სანქცია პროპორციული უნდა იყოს დარღვევის მასშტაბთან,“ – განმარტა ვაშინგტონის უნივერსიტეტის პროფესორმა უილიამ კოვასიჩმა.
შესაძლოა Google-მა მიიღოს ე.წ. „ქცევითი სანქცია“ — მაგალითად, გარკვეული შეზღუდვები ფასებზე, შეთავაზებებზე ან პლატფორმის ფუნქციონირებაზე, რაც კომპანიისთვის საკმაოდ არასასურველი შედეგი იქნება.
რეაქციები ინდუსტრიისა და პოლიტიკოსების მხრიდან
Google-ის წინააღმდეგ გადაწყვეტილებას დიდი მხარდაჭერა მოჰყვა ტექნოლოგიური კრიტიკოსებისა და მედიაორგანიზაციებისგან:
-
Sacha Haworth, Tech Oversight Project-ის დირექტორმა განაცხადა:
„Google წლების განმავლობაში აკონტროლებდა ციფრულ რეკლამის ბაზარს, რაც მედიას აწვდიდა ხელოვნურად გაზრდილ ხარჯებს და ზღუდავდა თავისუფალ ბაზარს.“ -
სენატორმა ელიზაბეთ უორენმა თქვა, რომ ეს გადაწყვეტილება:
„დიდი გამარჯვებაა Big Tech-ის დაშლისკენ მიმართულ ბრძოლაში.“
გლობალური გავლენა და ბიძგი სხვა ქვეყნებისთვის
ეს გადაწყვეტილება, ექსპერტების მოლოდინით, შეიძლება გახდეს ბიძგი მთელი მსოფლიოსთვის, რომ წნეხი მოახდინოს არა მხოლოდ Google-ზე, არამედ სხვა ტექნოლოგიურ გიგანტებზე, როგორებიც არიან Meta, Amazon და Apple.
როგორც კოვასიჩმა აღნიშნა, ასეთი შედეგები:
„აძლევს სხვა ქვეყნების მარეგულირებლებს ნდობას, რომ თავიანთი გამოძიებები სწორ გზაზეა.“
ფონური ფაქტორები: შემცირებები და ცვლილებები კომპანიაში
ამავე დროს, Google-ის დედამიწური კომპანია Alphabet ცდილობს შეამციროს ხარჯები – ცოტა ხნის წინ გამოცხადდა, რომ კომპანია გაათავისუფლებს 12,000 თანამშრომელს, რაც მისი გლობალური შტატების დაახლოებით 6%-ია.
ეს გადაწყვეტილება მიმაჩნია ნელი ეკონომიკური ზრდისა და შემოსავლებზე ზეწოლის პირდაპირ რეაქციად.
აშშ-ის სასამართლოს გადაწყვეტილება Google-ის ონლაინ რეკლამის იმპერიის წინააღმდეგ ქმნის მნიშვნელოვან პრეცედენტს, რომელიც შესაძლოა გახდეს გარდამტეხი მომენტი Big Tech-ის რეგულირების პროცესში.
მიუხედავად იმისა, რომ გადაწყვეტილება ჯერ კიდევ გასაჩივრებელია, სიგნალი მკაფიოა: დრომ დადგა, რომ ციფრულ ეკონომიკაში მონოპოლიის სივრცეები შეჩერდეს.
მადლობა, რომ კითხულობთ! თქვენს სამსახურში – Larad.ge 💙
What's Your Reaction?






